اضافه کردن گیاهان و ادویه جات به غذاها، به راههای مختلفی موجب بهبود غذای شما می شه. اول، عطر و طعم و پیچیدگی بیشتری به غذا می ده که تنها با استفاده از ادویه جات طبیعی امکان پذیره، و دوم، فواید سلامتی بسیاری رو به غذا اضافه می کنه، چون گیاهان و ادویه جات، شامل آنتی اکسیدانا، مواد معدنی، ویتامینا و خواص درمانی منحصر به فردی هستن. در این بین، گیاهان و ادویهای خاصی وجود دارن که از راه کمک به کاهش وزن، واقعا به شما کمک می کنن تا وزن خود رو در حد مطلوبی نگاه دارین. پس اگه می خواید چند کیلو وزن کم کنین، در زمانِ اضافه کردن ادویهای زیر به غذای تون، دست و دل باز باشین.

 

۱. جینسنگ (Ginseng)

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

جینسنگ به دلیل توانایی افزایش سطح انرژی و سریع کردن سوخت و ساز بدن، ارزش زیادی داره. جینسنگ چینی (panax ginseng) رو به طور ویژه، با امتیازای کاهش وزن رابطه دادن و در مطالعه ای نشون داده شد که مصرف عصاره جینسنگ چینی در موشای چاق و گرفتار به دیابت، موجب بهبود حساسیت به انسولین در اونا شده و جدا از اینکه اون باعث کاهش مقدار خیلی از وزن اونا پس از ۱۲ روز شد.

۲. فلفل قرمز

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

کپسایسین، ترکیبیه که خاصیت گرما رو به فلفل می ده و می تونه با کم شدن مصرف کالری، کاهش بافت چربی و کاهش میزان چربی خون، با چاقی مقابله کنه و با تحریک تغییر پروتئینای به درد بخور در بدن، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کنه. بخشی از این امتیازا به دلیل پتانسیل گرمایی کپسایسینه که ماده ای تولید کننده حرارته و می تونه به طور موقت و زمانی که بدن، سوختایی مثل چربی رو می سوزونه، تولید گرما در بدن رو زیاد کنه و تاثیرات مفیدی بر سوخت و ساز و ذخیره سازی چربی بر بدن بزاره. تحقیقات نشون دادن که مصرفِ مواد تولید کننده گرما، می تونه سوخت و ساز بدن رو تا ۵ درصد افزایش داده، و چربی سوزی رو تا ۱۶ درصد زیاد کنه. این مواد حتی می تونن به خنثی کردنِ کاهش سرعت سوخت و ساز در بدن، که بیشتر در طول کاهش وزن رخ می ده، کمک کنن.

۳. دارچین

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

این ادویه به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنه و امتیازات زیادی واسه تنظیم قند خون داره، که اونو به چاشنی ایده آلی واسه افرادی تبدیل می کنه که به دیابت یا پیش دیابت گرفتار هستن. در تحقیقات مشخص شده که دارچین، به طور زیادی میزان قند خون، تری گلیسیریدها، LDL یا کلسترول بد و میزان کلی کلسترول رو در افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ کم می کنه، موجب افزایش سوخت و ساز گلوکز تا حدود ۲۰ برابر می شه و توانایی شما در تنظیم قند خون رو به طور زیادی افزایش می ده.

۴. فلفل سیاه

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

فلفل سیاه دارای ماده ای به نام پیپرینه که موجب طعم سریع اون شده و مانع از تشکیل سلولای چربی جدید می شه. در تحقیقات مشخص شده که وقتی فلفل سیاه با کپسایسین و بقیه مواد استفاده شه، موجب سوختن مقداری کالری در بدن می شه که برابر با کالری سوزانده شده پس از ۲۰ دقیقه پیاده روش. از طرف دیگه، فلفل سیاه موجب افزایش دسترسیِ زیستی (سرعت ورود مواد به دستگاه گردش خون و بافتا) واسه تقریبا تموم مواد غذایی دیگر، مثل گیاهان و بقیه ترکیبات می شه. پس مصرفِ فلفل سیاه، همراه با تقریبا تموم غذاها، به سلامت بدن کمک می کنه.

۵. قاصدک

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

تموم بخشای قاصدک قابل خوردن و پر از مواد مغذیه. از اونجا که قاصدک به کاهش سرعت هضم غذا کمک می کنه، موجب می شه به مدت طولانی تری احساس سیری کنین و به وزنی سالم برسین. قاصدک دارای خواص آنتی اکسیدانیه و شامل ترکیبات کریستالیِ تلخی با نام تاراکساسین (Taraxacin) و تاراسرین (Taracerin)، به همراهِ اینولین (inulin) و لِوولین (levulin) است که به نظر می رسه دلیلِ بعضی از خواص درمانی قاصدک وجود همین ترکیبات باشه. قاصدک پر از فیبرهای خوراکیه و جدا از اینکه اون، شامل بتاکاروتن، ویتامین K1، ویتامینا و مواد معدنیه و به عادی سازی سطح قند خون و کلسترول و به پاک سازی کبد مشهوره.

۶. خردل

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

گیاه خردل، به خونواده کلما در سبزیجات تعلق داره (مثلا، همراه با کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل). مشخص شده که دانه خردل، موجب افزایش سوخت و ساز به میزان ۲۵ درصد می شه، یعنی با مصرف اون، کالری رو به شکل موثرتری می سوزونین. ، مصرف روزانه فقط ۳.۵ قاشق چای خوری دانه خردل، به شما کمک می کنه تا در هر ساعت، ۴۵ کالری بیشتر بسوزونین.

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

۷. زردچوبه

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

اگه طرفدار کاری باشین، شاید زردچوبه رو هم دوست دارین، چون این ادویه ی زردِ مایل به نارنجی، پایه و پایه خیلی از غذاهای کاری رو تشکیل می ده. کورکومین، از ترکیبات فعال موجود در زردچوبهه که بیشتر از همه مورد مطالعه قرار گرفته و از راه سرکوب کردن رگای خونیِ لازم واسه تشکیل بافت چربی، تشکیل اونو در بدن کم می کنه، پس می تونه در کاهش چربی و کاهش وزن نقش داشته باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نشونه سرطان که زنان نباید ندیده بگیرن

کورکومین واسه درمان و پیشگیری از مریضیای طولانی مربوط به چاقی هم خوبه، چون برهم عملای کورکومین با تعدادی از مسیرهای کلیدیِ انتقال سیگنال در بدن، مقاومت به انسولین، ازدیاد قند خون، بالا رفتن چربی خون و بقیه علائم التهابی مربوط به چاقی و مشکلات سوخت و ساز رو بهبود می ده.

۸. زنجبیل

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

زنجبیل ادویه ی گرم دیگریه که دارای خواص ضدالتهابی بوده و به دلیل کمک به آرامش و آرامش مجرای روده ای (مجرای شامل روده ی کوچیک و روده ی بزرگ) شناخته شده. تحقیقات نشون داده زنجبیل دارای خواص گرمازاییه که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنه و در صورت مصرف، اشتها رو مهار می کنه و این مسئله «نقش پنهون ی زنجبیل در کنترل وزن» رو نشون می ده.

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

آرامش

۹. هِل

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

هل، ادویه ای معطر با طعم سریع و شیرینه و یکی دیگر از گیاهان دارویی گرمازاه که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنه و توانایی بدن واسه سوزاندن چربی رو افزایش می ده. هل گیاهی محبوبه و در طب سنتی آیورودا (Ayurveda) هم از اون استفاده شده. آیورودا سیستم جامعی از پزشکی باستانی و درمانای طبیعی در هنده.

۱۰. زیره

۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری آموزشی

زیره واسه هضم غذا و تولید انرژی خوبه و می تونه در افراد گرفتار به دیابت نوع ۲، کنترل قند خون رو بهتر کنه. این ادویه سابقه طولانی از استفاده ی دارویی داشته و مشخص شده که موجب تقویت حافظه می شه و از امتیازات ضداسترس قوی برخورداره.

ادویها چه امتیازات دیگری دارن؟

امتیازات ادویها بسیار بیشتر از اینه که تصورش رو بکنین. گیاهان دارویی و ادویها، از قوی ترین آنتی اکسیدانا در بین مواد غذایی به حساب می رن و در خیلی از موارد، میزان آنتی اکسیدان موجود در اونا، بیشتر از بقیه منابع مشهورِ آنتی اکسیدانه. مثلا، فنول موجود در ادویهایی مثل میخک و دارچین، به ترتیب، ۳۰ درصد و ۱۸ درصد از وزن خشک اونا رو تشکیل می ده. این مقدار رو با میزان فنول موجود در زغال اخته ی آبی (بلوبِری) مقایسه کنین؛ با وجود اینکه در مورد تواناییای آنتی اکسیدانی زغال اخته ی آبی، بسیار صحبت می شه، ولی فقط ۵ درصد از وزن خشک اونو فنول تشکیل می ده.

مثال دیگر، پونه ی کوهیه که فعالیت آنتی اکسیدانیِ اون، ۴۲ برابر بیشتر از سیب درختی، ۳۰ برابر بیشتر از سیب زمینی، ۱۲ برابر بیشتر از پرتغال و ۴ برابر بیشتر از زغال اخته ی آبیه. مقدار آنتی اکسیدان موجود در یک قاشق غذاخوری پونه ی کوهی تازه، برابر با یک سیب درختی متوسطه.

در حالی که هر یک از ادویها مجموعه منحصر به فردی از فواید سلامتی رو دارن، در مطالعه ای که در مجله غذاهای دارویی (Journal of Medicinal Foods) منتشر شده، رابطه مستقیمی بین محتوای فنول آنتی اکسیدانی و توانایی ادویها در مهار کردن گلایکیشن (قندی شدن) و تشکیل اجناس پایانی گلایکیشن پیشرفته ی سمی، پیدا شده که نشون می ده این ادویها قدرت زیادی در جلوگیری از مریضیای قلبی و پیری زودرس دارن. طبق این مطالعه، ۱۰ گیاه دارویی و ادویه ی زیر، از این نظر بیشترین قدرت رو دارن:

  1. میخک (پودر)
  2. دارچین (پودر)
  3. آل اِسپایس جامائیکایی (پودر)
  4. ادویه ی پای سیب (مخلوط)
  5. پونه ی کوهی (پودر)
  6. ادویه ی پای کدو حلوایی (مخلوط)
  7. مرزنجوش
  8. مریم گلی
  9. آویشن
  10. ادویه ی مخصوص ایتالیایی

جمع بندیِ برنامه کاملِ کاهش وزن

همیشه ادویهای ارگانیکِ دارای گواهیای سلامت رو بخرین، چون بیشتر ادویهای عادی، تحت تابش اشعه قرار می گیرن که موجب تشکیل فرآوردهای جانبی رادیولیتیکِ (مواد شیمیاییِ حاصل از اشعه) مضری مثل فرمالدئید (formaldehyde) می شه. در مورد بیشترِ مردم، واسه رسیدن به کاهش وزن قابل توجه، فقط اضافه کردن ادویه به وعدهای غذایی کافی نیس، ولی این ادویها بدون شک می تونن به شما کمک کنن تا به وزن مورد نظر خود برسین. اگه در تصمیم خود واسه کاهش وزن جدی هستین، به برنامه کامل تری احتیاج دارین که شامل موارد زیره:

  • فروکتوز رو از رژیم غذایی تون حذف کنین یا میزان اونو خیلی کم کنین و برنامه غذایی سالمی رو با مشورت دکتر خود اجرا کنین. می تونین به طور هدفمند، از روزه داری متناوب در این برنامه استفاده کنین تا پتانسیل سوخت چربی در بدن خود رو تا حد زیادی افرایش بدین.
  • واسه سوزاندن چربی و عضله سازی، تمرینات معطلی دار شدید رو انجام بدین (که موجب چربی سوزی طبیعی می شه).
  • به بخش احساسی غذا خوردن هم توجه کنین. واسه این کار، استفاده از تکنیک آزادی هیجانات (Emotional Freedom Technique) رو خیلی پیشنهاد می کنم، چون به شما کمک می کنه تا میل شدید به مصرف مواد غذایی رو به طور طبیعی در خود از بین ببرین.

منبع : articles.mercola.com

 


دسته‌ها: آموزشی