شاید تا به امروز واسه شمام پیش اومده وسیله ای خریده باشین که مشکلی داشته باشه و مجبور شید با واحد پشتیبانی شرکتی خاص تماس بگیرین؛ در این مواقع بعضی شرکتا خوب از پسِ مدیریت مشتریان ناراضی خود برمی آیند و رفتار مناسبی در قبال شکایت و ناراحتی مشتریان شون دارن اما بعضی وقتا هم شرایط همینطوری پیش نمی ره و درنتیجه شاهد رفتارای نامناسبی از طرف واحد پشتیبانی یا دیگر اعضای شرکت نامبرده هستیم که باعث دلخوری مشتری هم می شن. در این شرایط، معمولا مشتریان با استفاده از روشای کلامی یا شکایت به مراجع دیگر نسبت به رفع این مشکل سعی می کنن اما بعضی افراد هم هستن که روشای خلاقانه ای درپیش می گیرن تا از این راه اعتراض شون رو به گوش مسئولان شرکت یا شرکت دلخواه شون برسانند. درادامه، با ۱۰ مورد از عجیب ترین و جالب ترین روشای انتقاد مشتریان از شرکتا، همراه باشین.

 

۱. پخش یک شکایت تموم صفحه در روزنامه واسه جریمه ی ۱۵ دلاری!

یوجین میرمن کمدین و یکی از صداپیشگان شخصیتای انیمیشن Bob Burgersه. اون مثل افرادیه که شکایت خود از قانون رو به شکل جالبی بروز داده. پس از اینکه یوجین یک بار با برگ جریمه ی پارک غیرقانونی روی ماشینش روبرو می شه، به جای پرداخت این جریمه ی ۱۵ دلاری تصمیم میگیره تا متن شکایت و انتقادی خنده دار در روزنامه محلی به شکل تموم صفحه منتشر کنه؛ متنی که اون در اون ادعا کرده که قانون جریمه ی ماشینا به دلیل پارک نادرست قانون مسخره ایه. جالب تر اینکه این متن بعدا در سایتایی مثل ردیت منتشر شد و سروصدای زیادی هم به پا کرد.

۱۰ نمونه از خلاقانه ترین شکایات مشتریان از شرکت های معروف دنیا آموزشی

۲. تماس گرفتن با مادر مدیرعامل شرکت!

۱۰ نمونه از خلاقانه ترین شکایات مشتریان از شرکت های معروف دنیا آموزشی

شرکت کامکست واسه داشتن واحد پشتیبانی که جواب خیلی درستی به مشتریان نمی ده، مشهوره. این شرکت پیش از اینم در این مورد با مشکلات مختلفی رو به رو شده و مثلا متن نامهای داخل سازمانی اونا معلوم شده که مشتریان رو با الفاظ زشتی خطاب می کنن یا مشکلات دیگر.

در یکی از جالب ترین شکایتا از این شرکت، یکی از مشتریان که از قضا نویسنده ی روزنامه ای در فیلادلفیا هم بود، پس از اونکه نتونست از روشای عادی و معمولی مشکل خود رو با این شرکت حل کنه و هر بار جوابای نامربوطی دریافت کرد، تصمیم گرفت با مادر مدیرعامل شرکت تماس بگیره و هم مشکلش رو با اون درمیان بزاره و هم از شرایط بد شرکت فرزندش درباره نامناسب بودن روشای برخورد با مشتریان گله کنه. نتیجه این اقدام اون این بود که تنها درعرض چند ساعت به مشکل این مشتری رسیدگی شد و اون به خواسته اش رسید.

۳. ساخت یک موزیک ویدئو

یکی از عجیب ترین و شاید جالب ترین روشای انتقادی که تا به امروز دیده شده، یک ویدئو به نام United Breaks Guitarsه. داستان این ویدئو و آهنگی که واسه اون ساخته شده، از این قراره که دیو کارول، خواننده ی آمریکایی، در سال ۲۰۰۹ گیتاری رو به قسمت بار هواپیمای شرکت هوایی یونایتد ایرلاین تحویل می ده اما پس از رسیدن به مقصد و دریافت گیتار، متوجه می شه که وسیله اش شکسته س. همین باعث می شه تا اون سراغ ساخت یک آهنگ و ویدئو برود که در اون، نشون می ده خدمه ی پروازای این شرکت به جای اینکه آلات موسیقی رو با دقت زیادی حمل کنن، به این طرف و اون طرف پرت می کنن و بعد هم به جای مدیریت شکایت مشتری، واکنش خوبی در قبال شکایت مشتریان خود نشون نمی دن!

این ویدئو بیشتر از ۱۵ میلیون بار در سایت یوتیوب بازدید داشت و کارول بعدا کتابی هم در این رابطه با نام The Power of One Voice in the Age of Social Media نوشت و منتشر کرد.

۴. پخش آدرس ایمیل مدیران شرکتا

یکی دیگر از روشای شکایت جالب از شرکتا، به یکی از مشتریان بست بای (Best Buy) مربوط می شه؛ مشتری که یک حساب جایزه دریافت کرده بود اما در فعال سازی اون و خرید به وسیله اون از بست بای، به مشکل خورد و این شرکت هم اقدام مناسبی واسه رفع مشکل اون نکرد. واسه همین هم این مشتری تونست آدرس ایمیل و حتی شماره تلفن بعضی از مدیران بست بای رو به دست بیاره و بعد اونا رو در سایت Consumerist که مخصوص شکایتای مشتریان از شرکتای مختلفه، به شکل عمومی منتشر کرد تا کاربران زیادی بتونن به این اطلاعات خصوصی مدیران بست بای دسترسی داشته باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب واسه لاغری

۵. ساخت یک سایت

۱۰ نمونه از خلاقانه ترین شکایات مشتریان از شرکت های معروف دنیا آموزشی

بی جی شونه نام فردیه که یکی از جالب ترین روشای شکایت از یک شرکت رو ایجاد کرده. پس از اینکه کیف جدید اون به دلیل حمل نادرست در هواپیمای شرکت ساوت وست ایرلاین آسیب دید، شونه اول یک متن شکایت از این شرکت نوشت اما بعدا، تصمیم گرفت تا انتقادش رو در ابعاد وسیع تری به گوش همه برسونه. واسه همین هم اون سایت DearSWA.Com رو راه اندازی کرد و در اون، یک نوع داستان تصویری از مشکلش ساخت. به این صورت که تصاویری از شرایط ساده و بعدی کیف رو در کنار تصاویری دیگر منتشر کرد و یک نوع داستان تصویری جالب و کمی هم خنده دار از این مشکلش ساخت تا از این راه شکایتش رو به گوش شرکت نامبرده برسونه.

۶. بازم ساخت موزیک ویدئو!

کن و مریدیث، زوجی بودن که کارای اداری و دفتری وام خونه اونا در بانک آمریکا، بیش ازحد عادی طول کشید و اونا واسه اینکه شکایت خود رو به شکلی خلاقانه مطرح کنن، تصمیم گرفتن تا یک موزیک ویدئو بسازند! اونا واسه ساخت این ویدئو جالب، از ریتم آهنگ Flight of the Conchords استفاده کردن اما درون مایه و شعر اونو تغییر دادن و جملات انتقادی خود رو به شکل این شعر مطرح کردن.

۷. ساخت یک سایت با محتوای ویدیوئی

یکی از جالب ترین روشای انتقادی، وب سایتی با نام DontThrowMyPackage.comه که با محوریت ویدئو فعالیت می کنه. به این شکل که با مراجعه به این سایت، ویدئوای مختلفی از کارکنان شرکتایی مثل UPS، FedEx و USPS می بینین که اشیا و وسایلی رو که باید به شکلی سالم به دست مشتریان برسانند، بدون احتیاط خاصی پرتاب یا حمل می کنن. این سایت پس از اعتراضای زیاد مشتریان از شکستن و آسیب دیدن وسایل شون در این حمل ونقلا ساخته شده و حال میزبان ویدئوای زیادیه.

۸. پخش توییتای جالب

۱۰ نمونه از خلاقانه ترین شکایات مشتریان از شرکت های معروف دنیا آموزشی

شاید اگه کاربرانی که خیلی شناخته نیستن اعتراض خود به شرکتی رو به شکل توییت در سایت توییتر منتشر کنن، خیلی نتونن به نتیجه دل خواه برسن. اما وقتی چهره ای مشهور و شناخته شده اینجور کاری بکنه، این مسئله سروصدای زیادی می کنن.

مثلا یکی از مشهور ترین توییتای افراد مشهور در این مورد، به سر پاتریک استوارت، بازیگر نقش پروفسور ایکس در فیلمای X-Men مربوط می شه. اون پس از ۳۶ ساعت سعی واسه راه اندازی شبکه تلویزیونی وارنر در منزلش و دریافت نکردن پاسخی درست از طرف این شرکت، توییتی منتشر کرد و در اون نوشت که «پس از ۳۶ ساعت سعی بی معطلی، دیگر امیدم رو واسه زندگی از دست دادم!». این توییت اون سروصدای زیادی در اون زمان کرد.

در مثال دیگر، کوین اسمیت، بازیگر، نویسنده و کارگردان مشهور، پس از اینکه ازش خواسته شد تا به دلیل وزن زیاد از یک هواپیما پیاده شه و اون پس از جروبحثای زیادی درنهایت موفق شد از راه هواپیما سفر کنه، پس از رسیدن به مقصد اعتراضش رو به شکل یک توییت طنز منتشر کرد و گفت که «در این سفر دیواره ی هواپیما باز بود و درحالی که ریچارد سایمونز ناظر صحنه بود، به شکل ایرلیفت به مقصد رسیدم!»

۹. نوشتن یک شعر

بعضی وقتا پشتیبانی یک شرکت به حدی بده که باعث تحریک احساسات مشتری می شه و اون رو به شاعر تبدیل می کنه! اینجور اتفاقی واسه فردی به نام جوئل والدن اتفاق افتاده که پس از دریافت نکردن جواب درست از طرف شرکت کامکست، شعری با نام Ode to Comcast سرود و در اون، اعتراض خودشو مطرح کرده.

۱۰. پرداخت پول واسه پخش اعتراضا در شبکه های اجتماعی

۱۰ نمونه از خلاقانه ترین شکایات مشتریان از شرکت های معروف دنیا آموزشی

قبلا هم اشاره کردیم که معمولا توییتا یا پیامایی که به وسیله افراد معمولی منتشر می شن، خیلی زود فراموش می شن و شاید اصلا اون طور که بایدوشاید دیده هم نشن. با این حال کاربری با نام حسن سید، یک بار روش جالبی واسه پخش پیامش در توییتر پیش گرفت. پس از اونکه هواپیمایی بریتیش ایروی وسایل پدر اون رو در طول یک سفر گم کرد، حسن تصمیم گرفت تا با پرداخت بیشتر از هزار دلار کاری کنه که پیامش با درون مایه «از بریتیش ایروی استفاده نکنین؛ پشتیبانی اونا افتضاحه» در این شبکه به وسیله کاربران خیلی زیادی دیده شه و به گوش افراد زیادی برسه.

شاید شمام پس از مطالعه این مطلب، بیشتر به اهمیت مهارتایی که کارمندان بخش خدمات مشتریان باید بلد باشن، پی بردید!




دسته‌ها: آموزشی